البدء في التسجيل الالكتروني لمتقدمين جدد للدراسات العليا

بدء التسجيل الالكتروني في البرامج الجديدة للدراسات العليا

البدء في التسجيل الالكتروني لمتقدمين جدد للدراسات العليا بجامعة سبها للعام الجامعي 2022/2021م


تعلن Sebha University عن البدء في قبول طلاب جدد للدراسات العليا للطلبة الراغبين في الالتحاق في برامج الدراسات العليا بالجامعة  حيث ان إنطلاق عملية التسجيل وإستقبال دفعة جديدة من الطلبة للعام الجامعي القادم 2022/2021م سوف تبداء من يوم الثلاثاء الموافق 2021/06/01م الى نهاية دوام يوم الخميس 2020/07/01م. (يمدد حسب المستجدات) وذلك للاقسام الاتية:

  • كلية الآداب
      1. Department of Psychology
      2. قسم الفلسفة
      3. Department of Sociology
      4. Department of History
      5. the department of Arabic language
      6. English department
  • Faculty of Sciences
      1. قسم الكيمياء (ماجستير + دكتوراه)
      2. فسم علم الحيوان
      3. Department of Botany
      4. physics department
      5. Mathematics department
      6. Computer department
      7. قسم علوم الارض
  • كلية العلوم الهندسيو والتقنية
      1. قسم علوم البيئة (ماجستير + دكتوراه)
      2. Department of Medical Laboratories
      3. Department of Food Industries
      4. قسم الهندسة الإلكترونية
      5. Civil Engineering Department
      6. الهندسة الميكانيكية (NEW)
  • Faculty of Agriculture
      1. Soil and Water Department.
      2. Agricultural Economics Department.
  • Faculty of Energy Engineering and Mining
      1. قسم هندسة الطاقات المتجددة (ماجستير ادلرة الطاقة)
      2. قسم الهندسة الكيميائية (ماجستير هندسة التآكل)  (NEW)

طريقة التقديم

يتم التقديم الكترونياً عن طريق الدخول الى موقع الدراسات العليا بالجامعة الضغط على ايقونة Admissions .


ملاحظات هامة

  1. بفضل استخدام الحاسوب في عملية ادخال البيانات لوجود بعض المشاكل في اسخدام الهاتف
  2. للمزيد من المعلومات حول شروط التسجيل وآلية التقديم يرجى زيارة موقع الدراسات العليا بالجامعة
  3. تسلم المستندات المطلوبة الى وحدة التسجيل والقبول بادارة الدراسات العليا بالحامعة مستوفية كل المستندات المطلوبة

إرشادات عامة 

Admission and Registration System Sebha University

Students are accepted according to the following categories:

  • طلاب نظاميون، وتشمل هذه الفئة جميع الطلاب المتفرغين للدراسة.
  • طلاب وافدون، وهم الطلاب غير الليبيين الذين يتم منحهم مقاعد دراسية وكيفية قبولهم يتم بقرار من وزارة التعليم.

Announcing the admission of graduate students

يعلن مكتب شؤون الدراسات العليا بادارة الدراسات العليا بالجامعة عن افتتاح باب القبول بأقسام الدراسات العليا بالكليات قبل ثلاثة أشهر على الأقل من تاريخ بدء العام الجامعي (اي بداية شهر يونيو June) على ان يقفل بعد شهر من افتتاحه (بداية شهر 7 يوليو July).  ويتم استلام الملفات المتقدمة الي وحدة التسجيل والقبول بإدلرة الدراسات العليا بالجامعة.


Admission requirements

At the beginning of each semester, the college determines the number of students who are admitted according to the capabilities of the college, the scientific departments and the needs of the community.

  • The student must attend by himself to complete the registration procedures It is not permissible Anyone in that.
  • The applicant must have obtained the first university rental or its equivalent in the specialization that the applicant desires to study from a recognized scientific institution.
  • Either in the case PhDThe applicant must have a high lease (Masters) or equivalent in the specialization that the applicant desires to study from a recognized university.
  • The student must bring six photographs with a white background
  • ID document (national number, nationality, card, passport).
  • To be in good health documented with an approved health certificate.
  • Be of good conduct.
  • To be fully devoted to study, so that the applicant obtains from the employees the approval of the employer to devote him completely to the study.
  • Submit two copies of the file (pending) to the Registration and Admission Unit of the University's Graduate Studies Department.

المستندات المطلوبة لدراسة الماجستير

  • افادة تخرج اصلية للمرخلة الجامعية.
  • كشف درجات اصلي للمرحلة الجامعية.
  • High School certificate.
  • Two (2) testimonial certificates.
  • Six (6) personal photos, 4 x white background.
  • Certificate of national number and marital status.
  • A copy of the passport for non-Libyans.
  • good manner and behavior .
  • Health certificate.
  • نموذج المنظومة ( نموذج طلب الالتحاق) رقم (2) Online registration.

تقديم نسختان (اصل + صورة) من الملف (Suspendedto ( Admission and Registration System The Department of Graduate Studies at the University.


المستندات المطلوبة لدراسة الدكتوراه

  • افادة تخرج اصلية لمرحلة الماجستير.
  • كشف درجات اصلي لمرحلة الماجستير.
  • شهادة معادلة المؤهل العلمي من مركز ضملن الجودة (في حال شهادة الماجستير من خارج ليبيا)
  • افادة تخرج اصلية للمرحلة الجامعية.
  • كشف درجات اصلي للمرحلة الجامعية.
  • Two (2) testimonial certificates.
  • Six (6) personal photos, 4 x white background.
  • Certificate of national number and marital status.
  • A copy of the passport for non-Libyans.
  • good manner and behavior .
  • Health certificate.
  • نموذج المنظومة ( نموذج طلب الالتحاق) رقم (2) Online registration.

تقديم نسختان (اصل + صورة) من الملف (Suspendedto ( Admission and Registration System The Department of Graduate Studies at the University.


Complete the admission procedures

  • Complete and complete all forms, and submit the original documents of the applicant, including the evaluation system, study programs and vocabulary for the courses studied by the applicant in the first university stage.
  • The applicant must be familiar with the English language, and the applicant must submit what is reported in this regard from a recognized specialized institution in this field.
  • Register on the administration system website new students and bring in the issued reference number Of which
  • The applicant's file is subject to evaluation and making the required equations by the Graduate Studies Committee of the Scientific Department.
  • Passing the admission exam and the personal interview determined by the college. The decision of the admission and interview committee will be final after its approval by the Graduate Studies Council of the college and department and presenting it to the college meeting.
  • After completing the procedures from the Department of Graduate Studies, by issuing the student's academic number and thus activating your account electronically
  • The student directly obtains the password and user name via the e-mail in which the user is registered for registration the first time. The student is automatically granted the university's e-mail and has all the rights and benefits to use it throughout his studies and the student must maintain it safely.
  • في حال اقرار مواد استدراكية من قبل لجنة الدراسات العليا بالقسم العلمي، على المتقدم اجتيازها وبمعدل نجاح لا يقل عن الحد الأدنى لدرجة النجاح في المقررات الدراسية لنيل الدرجة العالية (65 %)، ولا تحتسب هذه المقررات ضمن الوحدات المطلوبة للحصول على الدرجة العلمية او مدة دراستها.

Acknowledgment and commitment to abide by the laws of the study

That I have قمت بمراجعة جميع القوانين واللوائح العامة لطلاب مرحلة العليا والدقيقة والخاصة بتنظيم عمل Teaching assistants في جامعة سبها بشكل خاص ودولة ليبيا بشكل عام والالتزام بها التزاماً كاملاً ومنها قانون رقم 94 لسنة 2010م الخاص بالمعيدين، وأن:

  • Read about the laws in force in Sebha University
  • Adhere to laws, regulations and instructions
  • All regulations are strictly adhered to and I will be of good conduct and good reputation
  • I preserve all the university property and I will work on it constantly.
  • He was fully committed to attending conferences and forums organized by the university
  • Commitment to study for the academic year in which you registered

Exit mobile version
Exit mobile version