About University

About the University Sebha University

Sebha University is located in the city of Sebha, the largest city in southern Libya, a few kilometers away from Sebha International Airport. At the beginning of 1983, Resolution No. 187 of 1983 was issued by the former General People's Committee regarding the opening of Sebha University as an independent university in the city of Sebha. In the beginning, it included the faculties of Education and Science, and with the passage of time the faculties of many faculties were opened according to the needs of the region, until the number of faculties of the university reached twenty-one faculties distributed over the different regions of the south, one of them outside the country.

Where it initially included the faculties of Education and Science, then the faculties of Human Medicine, Agriculture, Engineering Sciences, Technology, Economics and Accounting joined them until the number of faculties of the university reached twenty-two faculties distributed over the different regions of the south. It currently includes more than 25,000 students, more than 1,300 faculty members, and 3,500 employees, in addition to 7 research centers spread over the geographical area of ​​the southern region. About the University Sebha University

The university periodically organizes scientific and sports activities, exhibitions, scientific conferences, awareness seminars, training courses, and evaluation of scientific research in local and international scientific journals. It also participates in various activities organized by other universities inside and outside Libya.

Undergraduate studies in colleges

Academic educational programs at the university

Sebha University offers many academic programs in various faculties of the university. Students are awarded university-level degrees in all departments according to the academic plans of the faculties:

  • كلية الآداب سبها
  • كلية العلوم بسبها
  • كلية الزراعة سبها
  • كلية الطب البشري بسبها
  • كلية الهندسة والعلوم التقنية براك
  • كلية الاقتصاد والمحاسبة
  • كلية التربية أوباري
  • كلية القانون براك
  • كلية طب الأسنان سبها
  • كلية التربية تراغن
  • كلية التربية غات
  • كلية التمريض بسبها
  • كلية التربية البدنية سبها
  • كلية التقنية الطبية مرزق
  • Faculty of Pharmacy
  • كلية هندسة الطاقة والتعدين
  • Faculty of Information Technology
  • كلية التربية زويلة
  • كلية التربية نجامينا تشاد خارج الوطن

الدراسات العليا في الكليات

بدأ برنامج الدراسات العليا بالجامعة في كلية الآداب في العام الدراسي 1990/1991 وتبعه كلية العلوم والهندسة والتكنولوجيا والزراعة وهندسة الطاقة والتعدين. تتابع الجامعة حاليًا برنامج الدكتوراه. بالنسبة لمستوى الدراسات العليا ، تقدم الجامعة برنامج دراسات عليا (درجة الماجستير) حسب خطط الدراسة بالكلية.

إجمالي عدد البرامج التربوية بالمرحلة العليا 22 برنامجاً موزعة على خمس كليات:

  • كلية الآداب: تمنح شهادة الإجازة العليا في الأقسام التالية: اللغة العربية – علوم القرآن – التاريخ – التفسير – الجغرافيا – علم النفس – علم الاجتماع – اللغة الإنجليزية
  • كلية العلوم: تمنح الشهادة العليا (الماجستير) في الأقسام التالية: الكيمياء – النبات – علم الحيوان – الفيزياء – الحاسوب – الرياضيات.
  • كلية الهندسة والعلوم الفنية: تمنح شهادة الإجازة العليا (الماجستير) في الأقسام التالية: الهندسة المدنية – الهندسة الإلكترونية – علوم المختبرات الطبية – العلوم البيئية – علوم وتكنولوجيا الأغذية.
  • كلية الطاقة والتعدين: تُمنح شهادة الدرجة العليا (الماجستير) في الطاقات المتجددة في قسم الطاقات المتجددة والمعتمدة مع برنامج Tempus
  • كلية الزراعة: تُمنح شهادة الإجازة العليا (الماجستير) في الأقسام: التربة والمياه – الاقتصاد الزراعي.

معلومات أساسية حول الجامعة :

أ. سنة التأسيس: 1983 بالقرار رقم 187                        ب. عدد الكليات 21 كلية

ج. إحدى الكليات خارج ليبيا نجامينا تشاد                        د. عدد المراكز التابعة لـ 6 مراكز

هـ. عدد الموظفين: 3485 موظف                                   و. عدد أعضاء هيئة التدريس: 1290 بنسبة 2٪ دولية

ح. عدد الطلاب: 25920 بنسبة 2.78٪ دولية                    ط. عدد الأقسام والأقسام: 168

ي. عدد الطلاب المتخرجين: 37452                              ك. 5 جوائز ليبيا للابتكار 2016-2018

ل. 3 براءات اختراع

maxresdefault 1 1 1110x740 1

عدد الاتفاقيات الموقعة مع المؤسسات المناظرة:

1 – على المستوى المحلي، 4 اتفاقيات محلية

2 – على المستوى الدولي، هناك 44 اتفاقية دولية على النحو التالي: –

–  6 اتفاقيات محلية

–   26 اتفاقية دولية

–   18 اتفاقية دولية قيد التنفيذ.

agreement

مشاريع دولية مدعومة من الاتحاد الأوروبي:

  • Uni.Gov
  • Wheel
  • Tempus
  • Enbrain
  • Nicosia initiative
  • LibyaUP
  • SAHA
  • IBTIKAR
agreement1

المنشورات الصادرة عن الجامعة:

1- المجلات العلمية: تنشر جامعة سبها ثلاث مجلات علمية نصف سنوية

– مجلة العلوم الإنسانية

– مجلة العلوم التطبيقية والتطبيقية

– مجلة العلوم الطبية

2- الكتب المنشورة: 181 كتابًا

jur

المراكز :

Sebha has 6 centers that provide services to students, faculty and the community:

Table 1 shows the number of centers at Sebha University

Created date Center / office
7/10/2001 Media Center
12/6/2004 Quality and Performance Evaluation Office (the first office in Libyan universities)
2001 Information Technology Center
2001 Research and Consultation Center
2016 Training and development center
2018 Research and Consultation Center
2008 Language Center
2019 Information development center
2019 Environmental and community service center
lan center

E-Learning

The use of e-learning and distance education has been associated with Sebha University since the beginning of 2016. The use of this technology as a solution to some educational problems and bottlenecks. Some faculties were suffering from shortcomings in teaching courses, especially (the faculties of medicine and pharmacy), due to the lack of permanent professors for some courses, and the difficulty of cooperating professors traveling and transferring them from other universities; Because of the geographical distance. Accordingly: A study hall has been prepared at the Faculty of Medicine at the university, which was prepared for the purpose of cooperation with some professors, to fill the deficit in some of these courses, and for information: this technology has found acceptance and approval by the majority of professors and students after using it. This technology was used to solve the problem of master's theses discussions in most of the colleges that have postgraduate studies. These colleges had difficulty communicating and transferring the external examiner, which led to the delay of some students for long periods. With this technology, more than (20) messages were discussed via Video Conferencing technology during the years (2016), (2017), (2018), (2019).

For more information, visit e-library and e-learning.

English