The Impact of Using Artificial Intelligence Technologies on Enhancing Knowledge Management Practices from the Perspective of Faculty Members at Najran University
Main Article Content
Abstract
This study aimed to identify the impact of using artificial intelligence (AI) technologies on enhancing knowledge management practices from the perspective of faculty members at Najran University. A questionnaire was distributed to 124 faculty members at the university. The study adopted the descriptive analytical method and utilized descriptive statistics and multiple regression analysis. The findings revealed a very high level of AI usage at the university, as well as a high level of knowledge management practices. Furthermore, the study found a statistically significant impact of using AI technologies on overall knowledge management processes at the university. However, no statistically significant impact was found regarding the use of AI technologies on knowledge sharing at Najran University. The study recommended leveraging AI technologies by integrating them into various university activities to improve administrative and academic performance and to enhance knowledge management practices. This includes establishing a dedicated department for knowledge management, allocating training programs for faculty members, promoting a knowledge-sharing culture at Najran University, and adopting a clear strategy for the use of AI technologies in knowledge management processes in alignment with Saudi Vision 2030. The study also emphasized the need to improve the use of AI technologies in knowledge sharing at Najran University by encouraging collaboration and the exchange of expertise.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
المراجع:
البازعي، ح. (2022). تحديات إنتاج المعرفة في الجامعات السعودية في ضوء المتغيرات العالمية المعاصرة. مجلة کلية التربية . جامعة طنطا 85(1). DOI: 10.21608/mkmgt.2023.180911.1432
البصو، م. س.، والطائي، أو. ب. (2024). تأثير استراتيجيات إدارة المعرفة في الحد من الانحراف الاستراتيجي: دراسة استطلاعية لآراء عينة من القادة الإداريين في جامعة الموصل. مجلة الخزائن للعلوم الاقتصادية والإدارية ، 1 (2)، https://doi.org/10.69938/Keas.24010210
الرقيبة، ع. أ. (2024). دور الذكاء الاصطناعي في تحسين كفاءة العمليات الإدارية. مجلة العلوم التربوية والإنسانية. (40). 101-111. (40), 101-111. https://doi.org/10.33193/JEAHS.40.2024.558
الشايع، ع. ص والمطيري، ع. ب. (2025). واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في عمادات الموارد البشرية في الجامعات السعودية. مجلة الدراسات والبحوث التربوية. 5(13). 122-166. https://jser-kw.com
الشلال ع. وعبد القادر، ب. (2024). تأثير عمليات إدارة المعرفة على اليقظة الإستراتيجية: دراسة تطبيقية. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية. 21(2). DOI: https://doi.org/10.36394/jhss/21/2/4
الصمادي، أ. ح، الزعبي، ج. ز، ومساعده، ر. (2025). تأثير البنية التحتية التكنولوجية على الابتكار الإداري: الدور الوسيط لعمليات إدارة المعرفة. المجلة الأردنية لإدارة الأعمال. 21 (3). https://doi.org/10.35516/jjba.v21i3.1615
العتيبي، م. هـ، الحمياني، ع.ع، الرويلي، م.م، وسليمان، و. (2023). أثر إدارة المعرفة في تحسين إدارة المشاريع الرياضية بالمملكة العربية السعودية. المجلة الدولية لنشر البحوث والدراسات. 4(47). doi.org/10.52133/ijrsp.v4.47.8
الفزاري، ع. خ. والشاوي، ع. (2024). دور الذكاء الاصطناعي في تطبيق إدارة المعرفة: دراسة استقرائية. مجلة العلوم الإقتصادية والإدارية والقانونية, 8(13), 65-98. https://doi.org/10.26389/AJSRP.G081024
الفيفي، ح. س. ش والدلالعة، أ. م. أ. (2022). واقع توظيف تطبيقات تقنية الذکاء الاصطناعي في التعليم بالجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس (جامعة طيبة أنموذجاً). مجلة کلية التربية. جامعة طنطا. 85(1). 717-795. doi: 10.21608/mkmgt.2022.119290.1157
القحطاني، أ. ب. س. والدايل، ص. ص. (2023). واقع توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وتوجههم نحوه. مجلة الشمال للعلوم الإنسانية. 8(1). 509-548. 10.12816/0061399 :Doi
القريشي، أ. ح. إ، نوروزی، ي، وطالعي، ع. (2025). عمليات ادارة المعرفة في مؤسسات المعلومات. مجلة لارك - جامعة واسط. 17(2). https://doi.org/10.31185/lark.4195
المصري، إ. ع. ح والطراونة، إ. ي. ص. (2021). واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي الداعمة لتحول الجامعات الأردنية الحكومية إلى جامعات منتجة من وجهة نظر القيادات الأكاديمية. مجلة كلية التربية،مج. 37، ع. 11، ص ص. 121-145.
المقيطي، س. أ. م. وأبو العلا، ل. م. ح. (2022). واقع توظيف الذكاء الاصطناعي وعلاقته بجودة أداء الجامعات الأردنية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي. 42(2). 337-358. doi: 10.21608/mfes.2021.206426
آل داود ه. ب. م., & النصير د. (2025). دور إدارة المعرفة في تحقيق الصحة التنظيمية بالجامعات المحلية. مجلة العلوم التربوية و الدراسات الإنسانية, (45), 96–120. https://doi.org/10.55074/hesj.vi45.1327
كريم، ف. م ونايف، ن. ن. (2024). دور الذكاء الاصطناعي في اتخاذ القرارات الإدارية في جامعة تكريت. مجلة كلية الرافدين الجامعية للعلوم. 55(1). 84-96. https://doi.org/10.55562/td7pyz69
محان، ص. م. (2025). آثر الذكاء الاصطناعي على الحق في العمل. مجلة القانون والعلوم السياسية. 13(2). https://doi.org/10.55716/jjps.2024.13.2.7
Nair, B. and Munusami, C. (2020), "Knowledge management practices: An exploratory study at the Malaysian higher education institutions", Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, Vol. 13 No. 2, pp. 174-190. https://doi.org/10.1108/JRIT-01-2019-0008
Abdelkadir, Abdelhaleem. (2025). The Impact of Artificial Intelligence on the Performance of Virtual Teams: A Field Study on Al-Omair Construction Company. Gateway Journal for Modern Studies and Research (GJMSR). 1. 10.61856/thh8kz78.
Al Kuwaiti, A., Nazer, K., Al-Reedy, A., Al-Shehri, S., Al-Muhanna, A., Subbarayalu, A. V., Al Muhanna, D., & Al-Muhanna, F. A. (2023). A Review of the Role of Artificial Intelligence in Healthcare. Journal of Personalized Medicine, 13(6), 951. https://doi.org/10.3390/jpm13060951
Alowais, S.A., Alghamdi, S.S., Alsuhebany, N. et al. (2023). Revolutionizing healthcare: the role of artificial intelligence in clinical practice. BMC Med Educ 23. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04698-z
Cheng, C.-H., Li, M.-H., Tang, B.-J., & Cheng, Y.-R. (2024). The Impact of Knowledge Management and Organizational Learning Promotion in Small and Medium Enterprises on the Implementation of Industry 4.0 and Competitiveness. Administrative Sciences, 14(8), 161. https://doi.org/10.3390/admsci14080161
Dei, D. & Walt. T. (2020). Knowledge management practices in universities: The role of communities of practice. Social Sciences & Humanities Open. 2(1). https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100025.
Farhan ND, Sadiq BH, Zwayyer MH and Arnout BA (2024) The impact of using artificial intelligence techniques in improving the quality of educational services/case study at the University of Baghdad. Front. Educ. 9:1474370. doi: 10.3389/feduc.2024.1474370
Gates, Anna. (2024). Impact of Knowledge Management on Employee Performance and Satisfaction. European Journal of Information and Knowledge Management. 3(3). DOI:10.47941/ejikm.2065.
Mustafa, R., Wahaba, M., El-Gharabawi, A. and Ragheb, M.A. (2021) The Impact of Knowledge Management on Institutional Performance through the Balanced Scorecard—An Applied Study on Ports Training Institution. Open Access Library Journal, 8, 1-20. doi: 10.4236/oalib.1106997.
Nasir, A., Zakaria, N., Do, N. and Velasquez, S. (2024), "The impact of knowledge management on sustainable performance with mediation effect of green innovation in Malaysian SMEs", VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-02-2024-0066
Ocen S, Elasu J, Aarakit SM & Olupot C (2025) Artificial intelligence in higher education institutions: review of innovations, opportunities and challenges. Front. Educ. 10:1530247. doi: 10.3389/feduc.2025.1530247
Sandaruwan, J. & Luka, I. (2024). The Impact of Knowledge Management on Employee Performance in Knowledge Process Outsourcing Companies in Sri Lanka. ACTA PROSPERITATIS, 15(1), 2024. 133-143. https://doi.org/10.2478/acpro-2024-0012
Vinuesa, R., Azizpour, H., Leite, I. et al. (2020). The role of artificial intelligence in achieving the Sustainable Development Goals. Nat Commun 11. https://doi.org/10.1038/s41467-019-14108-y