A study on the aspects of using the website to guide secondary school students in choosing a university
Main Article Content
Abstract
This study aims to design a website that provides guidelines and tests for students to obtain appropriate guidance for them in applying to the university stage. This study was conducted in secondary schools in the Traghen region during the academic year (2023). The study sample consisted of 60 students, and the research was followed in this study The quasi-experimental and descriptive analytical approaches were designed, where a website was designed that provides directions and consultations to students, and the research tools were the academic and cognitive achievement test and the skill performance test for the students, and the questionnaire card was designed as a tool for studying and using the Statistical Packages Program (S.P.S.S) to analyses the data to know the extent of their acceptance. In using these guidance sites that provide guidance to students in university majors, then in this stage, we analyses and determine the requirements that are used in building the site. A guidance website has been designed for high school students, which presents a set of questions according to the specialization that I studied in the high school stage and based on the results of the stage. High school grades, average grades obtained in previous academic courses, and the student’s academic and cognitive achievement Guidance and suggestions are given regarding the specialization appropriate to him and appropriate to his academic ability through the electronic guide on the website, and the results are indicated with statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05) In the early test for choosing a university major, the study concluded by highlighting the most important recommendations and proposals through which the desired benefit can be achieved from using the electronic website in obtaining consultations and advice in the stage of directing students to
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
هند فيصل، امل القحطاني دور استخدم المدونات الالكترونية على تنمية مهارات التعليم الذاتي لدي طالبات المرحلة الثانوية، مجلة كلية التربية أسيوط العدد 39 سنة 2023م.
عبد السلام أبوعرقوب، هناء الصويعي، حدهم حسن، مقالة بعنوان عزوف طلاب كليات التربية بجامعه طرابلس عن الالتحاق بتخصص الفيزياء مجلة الأستاذ سنة النشر2022م.
رشيد عرار، ملكة الرياحي اختيار التخصص الجامعي والرؤيا المستقبلية لدى الطلبة الجامعين في فلسطين، مجلة جامعة فلسطين التقنية للأبحاث تاريخ النشر 3092021م.
أحمد جمال جواس، الاختيار المبكر للتخصص الجامعي لدى طلبة الثانوية العامة وعلاقته ببعض المتغيرات، دراسة ميدانية على طلبة مدينة سيئون بمحافظة حضرموت، تاريخ النشر 2020م.
ضيف الله نسيمة، دراسة بعنوان استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال وأثره على تحسين جودة العملية التعليمية دراسة عينة من الجامعات الجزائرية، سنة 2017 م.
علي حمودة جمعة، تصميم الموقع الالكترونية، القاهرة، دار الجوهرة للنشر والتوزيع 2016م.
اكرام فتحي مصطفي، انتاج موقع الانترنيت التعليمية رؤية ونماذج تعليمية معاصرة في التعليم الحر عبر مواقع الانترنيت، القاهرة، علم الكتاب 2016م.
دغش، حكيمة، دور المحددات الاجتماعية في اختيار التخصص لدي طالب الجامعة، رسالة ماجستير جامعة محمد بو ضياف – المسيلة، الجزائر سنة 2015م.
اسين أبو الشريف، الدخول إلى عالم PHP، المملكة المغربية- دار المناهج للنشر والتوزيع سنة2015م.
العياد، يوسف، والعمري، محمد، درجة توافر معايير تصميم المواقع الإلكترونية في موقع جامعة اليرموك الإلكتروني من وجهة نظر متخصصي تكنولوجيا المعلومات والاتصالات مجلة المنارة، عدد (2) سنة2015م.
وليد بن سالم القرشي، كتاب5 خطوات اختيار تخصصك ومهنتك، دار النشر وجوة للنشر والتوزيع 142014 م.
ياسر عبد الكريم بكار، كتاب كيف تختار تخصصك الجامعي، المملكة العربية السعودية- إصدارات موقع اكتشاف سنة2009م.
موسي عبد الله، المبارك احمد، التعليم الالكتروني اسس والتطبيقات، الرياض، مؤسسة شبكة البيانات 2005م.
حسن، السيد محمد ابوهاشم، الدليل الاحصائي في تحليل البيانات باستخدام SPSS الرياض مكتبة الرشيد، سنة2004م.