College registered office of the Faculty of Commerce and Political Science Sabha University

The office specializes in managing educational affairs for students and direct supervision of the study system and monitoring the application of systems, study regulations and exams in accordance with the procedures and systems stipulated by the university and the Ministry of Higher Education and Scientific Research, and is responsible for supervising the following departments:

1- Admission and Registration Department

The admission and registration department is considered one of the most important administrative departments of the college, because it deals directly with students and provides services and guidance important to them from the beginning of their admission to the college until they graduate from it, it represents the link between the administration, students and faculty members. The department primarily means student service, as they are the most beneficiaries of its multiple services, such as acceptance and registration, suspension and re-enrollment in accordance with the regulations and instructions related thereto and other services provided by the department in an effort to enhance the college’s mission and goals and facilitate students ’procedures. Students are admitted to the college based on an evaluation of their academic qualifications and based on the policy issued by the university and determined by all colleges affiliated with it.

The department undertakes the following tasks:

1- Receiving and accepting students at the beginning of each academic year, according to the various specializations according to the policy determined by the college..

2- استخراج بطاقات الجامعية للطلاب.

3- استلام وتنفيذ طلبات التأجيل والتحويل من تخصص لآخر وطلبات وقف القيد أو إعادته.

4- إعلام الطلبة بحالاتهم الأكاديمية بعد التحذير، وفصل الطلبة الذين يجب فصلهم حسب قانون الكلية.

5- القيام بإحصائيات دورية عن أعداد المقبولين والملتحقين والمسجلين والخريجين لكل فصل دراسي.

6- تلقي مستندات المرشحين للقبول بالكلية ومراجعتها واستيفاء الإجراءات الواجبة نحوها.

7- إعداد قوائم بأسماء الطلاب موزعين على الأقسام العلمية.

8- إدارة أعمال شؤون الطلاب الوافدين.

2- قسم الخريجين:

يتولى المهام التالية:

1- تلقي نتائج الخريجين والاحتفاظ بها.

2- إبلاغ الجهات المعنية بأسماء الخريجين وتقديراتهم.

3- استيفاء النماذج الخاصة بتحرير شهادات وإفادات التخرج وكشوفات الدرجات الخريجين.

4- تسليم الإفادات والشهادات وكشوفات الدرجات لأصحابها بعد اعتمادها من الجهات المختصة.

3- قسم الخدمة الاجتماعية:

يتولى الاختصاصات التالية:

1- رصد و بحث و تحليل الظواهر المختلفة داخل الكلية ز أثر ذلك على العملية التعليمية، وتقديم التوصيات بشأنها.

2- الاشتراك في إعداد الدراسات و البحوث المتعلقة بأساليب معالجة الانحرافات و الظواهر الاجتماعية غير السوية بالكلي.

3- إعداد برامج الخدمة الاجتماعية و أساليب تنفيذها داخل الكلية.

4- تقديم النصح و المشورة للطلاب و التوصيات و المقترحات التي من شأنها توطيد العلاقات بين أعضاء هيئة التدريس و الطلاب و الموظفين على مختلف المستويات.

4- قسم الإسكان الطلابي

ويختص بما يلي:

1- تجهير و تهيئة أماكن إقامة الطلاب في البيوت الطلابية، ومتابعة أعمال الصيانة الخاصة بها.

2- استقبال الإشراف على الطلاب في بيوت الطلابية وتمكينهم من السكن فيها وفق الشروط القبول المعتمدة،

3- الإشراف على العاملين في البيوت الطلابية، بالإضافة إلى متابعة  خدمات التغذية الطلاب و تقديم التقارير و المقترحات اللازمة لتحسينها.

5- قسم النشاط الطلابي

يختص فيما يلي:

1- اقتراح الخطط المتعلقة بالنشاط الطلابي الثقافي و الرياضي بالكلية.

2- اقتراح إعداد الجداول الزمنية لتنفيذ الخطط المتعمدة بمراعاة الجداول الدراسية و الامتحانات و العطلاتو عرضها.

3- مشاركة في تنظيم المهرجانات الثقافية و الأدبية و الفنية و المسابقات الرياضية.

4- مشاركة في تنظيم المعارض الفنية  للموهبين في المجالات الفنية المختلفة للطلاب و أعضاء هيئة التدريس.

5- المساهمة في إحياء المناسبات الدينية و الوطنية.

en_ZAEnglish