Obstacles to scientific research and proposals to develop it at Sebha University from the perspective of its faculty members
Abstract
This study aims to identify the obstacles of scientific research to the faculty members at Sebha University and to know if there are statistically significant differences in their appreciation of the scientific research obstacles due to the variables of job title, years of experience, and the faculty of the faculty member.
This study used the descriptive approach in relation to the theoretical aspect related to previous studies, and the analytical approach represented in the analysis of secondary data obtained from the Office of Quality and Performance Evaluation at Sebha University after the approval of the university president and includes a sample of 458 faculty members distributed over 18 colleges and centers, The results showed indicate that the faculty members’ appreciation of the obstacles they encounter in their conducting scientific research is high, and that there are statistically significant differences attributable to the variable of job title, and years of experience as well as the Faculty affiliated with it; based on the results of this study a set of recommendations, and proposals was presented in the aim to remove or mitigate these obstacles, and raise the level of scientific research at the university.
Full text article
References
م. ح. السامرة و س. م. السرابي، "البحث العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الإسراء الخاصة بالأردن (معوقاته ومقترحات تطويره)، " مجلة جامعة دمشق، رقم 2، p. 297، 2008.
ع. ا. همشيري، "لا صعوبات البحث العلمي لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة الزرقاء من وجهة نظرهم،" مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات الإنسانية، المجلد 17، رقم 3، p. 762، 2017.
ق. م. خزعلي و م. ف. الحوامدة، "دور البحث العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية في تحقيق التنمية،" تأليف مؤتمر التعليم العالي في الجامعة الأردنية وجامعة الزرقاء، 2016.
أ. ج. صالح، "معيقات البحث العلمي ودوافعه في الجامعات الفلسطينية،" جامعة النجاح الوطنية، 2003.
ر. طعيمة، الثقافة العربية الإسلامية بين التأليف والتدريس1998 .، دار الفكر العربي، 1998، p. 282.
ع. ع. الفريحات، "أهداف البحث العلمي ومعوقاته وسبل تطوي ه لدى أعضاء الهيئة التدريسية في جامعة البلقاء التطبيقية،" مجلة كلية التربية بالسويس، المجلد 5، رقم 2، p. 234، يناير 2012.
ر. السرجاني، دور العلم في بناء الأمم، دار إقرأ للتوزيع والنشر، الطبعة الرابعة، 2007، p. 35.
ع. ح. عقيل، البحث العلمي من تحديد المشكلة إلى تفسر النتيجة، المجلد الطبعة الأولى، دار ابن كثير، 2010، p. 13.
ع. بركات، مناهج البحث الإعلامي، الأصول النظرية ومهارات التطبيق، القاهرة: دار الكتاب الحديث، 1998، p. 46.
ع. الجوارين و ر. قاسم، "معوقات البحث العلمي في مراكز الدراسات والبحوث في جامعة البصرة،" مجلة العزة للعلوم الاقتصادية والإدارية، المجلد 5، رقم 24، p. 9، 2012.
ب. ه. عودة، "أهمية العامل التقني في تحقيق الأمن الغذائي للعرا ق،" جامعة البصرة-كلية الإدارة والإقتصاد، 2000.
ع. ع. العامري، "المشكلات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في كليات التربية بالجامعات اليمنية من وجهة نظرهم،" مجلة الدراسات الإجتماعية، رقم 41، p. 98، يوليو – سبتمبر 2014.
ب. ه. عودة و ع. الجوارين، "عوائق البحث العلمي ومتطلبات النهوض به في الدول العربية،" مجلة العزة للعلوم الاقتصادية والادارية، المجلد 14، رقم 38، p. 75، 2016.
م. ب. م. الروقي، "المشكلات الأكاديمية والإدارية التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في بعض الجامعات السعودية الناشئة،" مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، رقم 28، p. 128، آب (أغسطس) 2016.
أ. بطاح، "معوقات البحث العلمي وسبل الارتقاء به في جامعة مؤتة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فيها،" مجلة العلوم التربوية جامعة قطر، p. 267، 2007.
م. ع. الحراحشة، "معوقات البحث العلمي لدى أعضاء الهيئة التدريسية في جامعة آل البيت،" مجلة اتحاد الجامعات العربية لعلم النفس، المجلد 11، رقم 3، p. 160، 2013.
ط. الزغبي و أ. كنعان، "الصعوبات التي تواجه طلبة الدراسات العليا بالجامعات الأردنية في كتابة رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه من وجهة نظر المشرفين وأعضاء لجان المناقشات،" مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية) ، المجلد 32، رقم 9، p. 812، 2018.
ف. ي. العبد الغفور، "المشكلات التي تواجه عضو هيئة التدريس وتؤثر على مستوى آدائه الوظيفي بكلية التربية الأساسية في دولة الكويت،" مجلة رسالة الخليج العربي، رقم 85، p. 114، 2002.
ع. ح. الحويطي، "معوقات الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة تبوك،" مجلة كلية التربية جامعة الأزهر، المجلد 2، رقم 174، p. 438.
Authors
Copyright (c) 2020 Journal of Pure & Applied Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In a brief statement, the rights relate to the publication and distribution of research published in the journal of the University of Sebha where authors who have published their articles in the journal of the university of Sebha should how they can use or distribute their articles. They reserve all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights:
- Copyright and other property rights related to the article, such as patent rights.
- Research published in the journal of the University of Sebha and used in its future works, including lectures and books, the right to reproduce articles for their own purposes, and the right to self-archive their articles.
- The right to enter a separate article, or for a non-exclusive distribution of their article with an acknowledgment of its initial publication in the journal of Sebha University.
Privacy Statement The names and e-mail addresses entered on the Sabha University Journal site will be used for the aforementioned purposes only and for which they were used.