العنف ضد الأطفال في المدرسة (دراسة وصفية عن طلاب التعليم الأساسي بمدينة سبها)
Main Article Content
Abstract
تتمثل مشكلة البحث في: العنف الذي يمارس على الطفل في المدرسة، والعنف هو أي فعل أو الامتناع عن فعل يعرض حياة الطفل وسلامته وصحته الجسدية والعقلية والنفسية للخطر، وتتعدد صوره وأشكاله، ومعاناة الطفل منه شبه مؤكدة. وتنطلق هذه الدراسة من أن الأطفال لهم أهمية كبرى فيما يتعلق بالمجتمع، فهم يمثلون نسبة عالية منه، وترتكز الأهداف الرئيسة لهذه الدراسة في التعرف على أنواع العنف الذي يمارس على الطفل، ومن يقوم بممارسته. وكذالك دراسة المفاهيم المرتبطة بموضوع الدراسة الحالية، خاصةً التي لها علاقة مباشرة بالعنوان الرئيسي منها ( العنف). وقد استعرض الباحث بعض الدراسات التي تلقي الضوء على العنف بشكل عام والعنف ضد الأطفال بشكل خاص، ثم الوقوف على بعض النظريات الاجتماعية التي تساعد في تفسير هذه الظاهرة. وتناول الجانب الميداني من الدراسة الإجراءات المنهجية التي تضمنت وسيلة جمع البيانات وهي:الاستبيان واستخدم المنهج الوصفي بأسلوب المسح الاجتماعي، وكان المجال البشري هم الأخصائيون الاجتماعيون في مدارس التعليم الأساسي، أما المجال المكاني فهو مدينة سبها، حيث تمّ مسح شامل لكل الأخصائيين الاجتماعيين، ووحدة الاهتمام هي الأخصائي الاجتماعي وقد كان عدد المبحوثين 103، وزمن الدراسة شهر مارس 2014 م، وتم استعراض الجداول الوصفية ثم النتائج والتوصيات والمقترحات. ومن نتائج هذه الدراسة أن أكثر الأساليب العقابية التي تمارس ضد الطفل هي الضرب، أما أكثر من يمارس العنف في المدرسة وبنسبة عالية جداُ فهو المعلم، وأن التمييز بين الذكر والأنثى ليس له تأثير كبير في ممارسة العنف ضد الطفل. يعد العنف ظاهرة اجتماعية سلبية يعاني منها من يقع عليه هذا العنف، ولعل المجتمع العربي له نصيب كبير من ممارسة العنف بخاصةً ما يقع منه على الأطفال والمرأة، وأهمية دراسة موضوع العنف ضد الأطفال في أنه يمارس ضد فئة عاجزة عن حماية نفسها لعدم امتلاك أي نوع من القوة المحتمل استخدامها للوقوف ضد هذا العنف كالقوة البدنية أو الاقتصادية.
Downloads
Article Details
Journal of Humanities Policy on Intellectual Property and Plagiarism
1. Commitment to Intellectual Property and Ethics
The Journal of Humanities (JOHS) is fully committed to respecting intellectual property rights and aims to protect the originality and authentic work of authors who submit their manuscripts for publication. The journal takes a firm stand against articles that contain any form of plagiarism and emphasizes the need for all researchers to adhere to the highest ethical standards in scientific research.
2. Anti-Plagiarism Policy
The journal considers plagiarism a serious violation of academic ethics. Therefore, authors must ensure that their work is original and not plagiarized, and that any use of external sources is properly cited and documented according to correct academic standards.
-
Actions Taken: In the event that any plagiarism or academic theft is discovered in a submitted article, the editorial board will contact the author to request a formal explanation within a maximum period of two weeks from the date of notification.
-
Investigation and Decision: After receiving the explanation, the article will be referred to the journal's specialized committees, which will investigate the matter and take the necessary measures, which may include the permanent rejection of the article and the imposition of disciplinary actions.
3. Publication License and Author Rights
The journal adopts the Creative Commons license type Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), which allows for the following:
-
Attribution: Users are entitled to cite the content published in the journal and use it in their work, provided that the original source and author are clearly credited.
-
Non-Commercial: The published content may not be used for any commercial purpose.
-
NoDerivs: It is not permitted to make any modifications, distortions, or to build derivative works from the published content.
Under this license, authors are required to complete an exclusive license agreement for the journal. Authors retain the rights to their research data and may reuse and share their work for scientific purposes with proper citation.